Com saber si un amortidor està danyat?
El sistema de suspensió és el que s’encarrega d’estabilitzar un vehicle mediant constantment entre el xassís i les rodes. Una de les peces mecàniques que formen part d’aquest sistema són els amortidors i requereixen ser revisats periòdicament. Aprèn com saber si un amortidor està mal a través de quatre indicadors clau i molt senzills de detectar.
1. Rebots en passar per irregularitats de la calçada o sots
Quan l’amortidor està danyat acusa notablement un comportament inestable dins de l’habitacle quan aquest avança la marxa per una calçada que té irregularitats, sots o fins i tot en els propis guals.
Si encara no tens el carnet de cotxe, ets a temps de treure-te’l amb RACC Start.
2. Comportament anormal en corbes i frenades
Quan la distància de frenada s’allarga, tot el vehicle va cap endavant amb aquesta o es perd fàcilment el control en calçades humides el problema es trobarà amb molta probabilitat en els amortidors.
Un altre indicador, dins d’aquest comportament anormal, és que en agafar corbes la part posterior tingui tendència a desviar-se amb la inèrcia. Això s’explica perquè el sistema de suspensió d’un vehicle ha de garantir l’adherència correcta dels pneumàtics al sòl. Si falla el primer element, falla el segon.
Pot donar-se el cas que percebis que el cotxe en marxa botiga a anar-se cap a un costat concret o circula desnivellat. Si la pressió dels pneumàtics és la correcta, el problema pot estar en l’alineació dels eixos o en algun amortidor.
3. Desgast dels pneumàtics més ràpid o de manera irregular
El desgast en els extrems i en el centre dels pneumàtics se sol deure a la pressió inadequada d’aquests. Detectar un desgast irregular és la millor manera de saber si un amortidor està danyat.
4. Senyals auditius i visuals
Afinar els sentits és una altra de les millors maneres de saber si un amortidor està danyat. Pots deduir que aquesta peça està en mal estat si sents sorolls inhabituals en passar sobre sots o irregularitats en la carretera.
La forma visual de comprovar si un amortidor està avariat és col·locar el vehicle en un terreny pla, estacionar-lo i fixar-se si alguna part del vehicle presenta una posició anormal.
És possible realitzar addicionalment una inspecció visual revisant si hi ha fugides d’oli en la zona d’al voltant d’alguna roda.
Truc senzill per a corroborar que tenim un amortidor danyat
Per a corroborar que el problema està en el nostre sistema d’amortiment abans de passar pel taller, n’hi ha prou amb parar el cotxe en terreny pla i secundar-se sobre ell tant en la part davantera com en la posterior. Si en deixar de fer-ho el vehicle triga a recuperar la seva posició habitual podem deduir amb facilitat que toca passar pel taller.
Manteniment dels amortidors, com ha de ser?
Des de la data en què comencen a usar-se, els amortidors han de ser revisats cada 20.000 quilòmetres. Hauràs d’especificar-ho al taller al qual acudeixis amb l’objectiu que els professionals comprovin si hi ha corrosió en algun, fugides i si estan ben fixats. Arribats els 80.000 quilòmetres és necessari canviar els amortidors per altres nous.