Com és l’examen pràctic del carnet de moto?
Estàs pensant a presentar-te a l’examen de permís de conduir de moto, però no saps com és? No et preocupis, en Racc Start t’ajudem i guiem perquè aconsegueixis el teu carnet de moto i gaudis en el procés!
Continua llegint, a continuació t’expliquem com és l’examen pràctic.
Quines proves cal superar per a aconseguir el carnet de moto A1 i A2?
L’examen de permís de conduir de moto A1 i A2, està compost per diferents proves que són completament obligatòries per a tothom:
- Un examen teòric comú
- Un examen teòric específic
- Un examen pràctic en circuit tancat
- Un examen pràctic de circulació en vies públiques.
- Exàmens pràctics
Els exàmens pràctics, com hem comentat anteriorment, són dos; un en circuit tancat i un altre en obert. Vegem en què consisteix cadascun d’ells:
Examen en circuit tancat
L’examen de permís de conduir de moto s’inicia amb la moto aparcada diversos metres més enrere de l’inici del circuit. Des d’aquest punt, hauràs de ser capaç d’agafar la moto, llevar la pota i portar-la sense encendre el motor, i caminant paral·lelament sense perdre l’equilibri, cap al lloc de sortida.
Una vegada allí, hauràs de tornar a col·locar la pota, col·locar-te correctament el casc, els guants i tots els elements de protecció que siguin necessaris, posar en marxa la moto i prendre les llums.
L’examinador determinarà, en aquest punt, sí que és necessari que facis algun tipus de comprovació prèvia com, per exemple, l’estat dels pneumàtics, dels frens, els indicadors de direcció, el senyal acústic, parada d’emergència, llums, nivell d’oli…per la qual cosa és imprescindible que coneguis on estan situats tots els comandaments i saber com has d’accionar-los.
És el moment d’iniciar les maniobres.
– Maniobra B
La maniobra B examen de permís de conduir de moto consisteix a arrencar la moto i, a molt poca velocitat, passar sobre una franja amb amplària limitada sense sortir-te d’ella ni perdre l’equilibri.
– Maniobra A
Una vegada superada la maniobra B, és moment de passar a la A, que es fa de manera seguida i sense parar. La maniobra A consisteix a circular en ziga-zaga entre jalons a una velocitat reduïda.
D’aquesta manera, l’examinador mesura l’habilitat, equilibri, velocitat, inèrcia i capacitat d’observació i atenció.
– Maniobra E
Superada la maniobra A, es passarà a la tercera part de l’examen de permís de conduir de moto en circuit tancat; la maniobra E.
De nou, es farà seguidament sense parar la moto i augmentant a poc a poc la velocitat fins a arribar als 30 km/h per a, a continuació, frenar amb el fre davanter i darrere sense que es cali el motor i, sempre, sense sobrepassar la marca de detenció.
En aquesta maniobra és important que no es donin estirades en l’acceleració i la conducció sigui àgil i, en el cas d’utilitzar marxes, que no hagin gratats.
– Maniobra C
Aquesta maniobra es durà a terme arrencant la moto des de la posició de repòs i canviant de marxa quan es consideri oportú fins a aconseguir una velocitat mínima de 30 km/h. Sense reduir la velocitat aconseguida, l’alumne haurà de fer girs a esquerra i a dreta sortejant els cinc cons disposats i sense atropellar, moure o trepitjar cap.
– Maniobra D
Una vegada superada l’anterior maniobra, se seguirà la marxa augmentant fins als 50km/h com a mínim. Sense reduir la velocitat s’ha d’esquivar el primer obstacle i tornar a la trajectòria inicial sense moure, trepitjar ni atropellar cap element del circuit.
– Maniobra F
Mantenint els 50km/h, l’alumne haurà de realitzar una frenada d’emergència, detenint-se dins d’una zona senyalitzada, i utilitzant el fre posterior i el davanter i sense perdre el control del vehicle ni l’equilibri.
Examen de circulació
Per a poder obtenir l’examen de permís de conduir de moto és necessari aprovar totes les parts de l’examen, ja sigui pràctic o teòric, i no es pot accedir a l’examen de circulació sense haver aprovat el de circuit tancat.
L’examen de circulació té una durada de 20 minutos aproximadament i mentre l’alumne circula amb la moto, l’examinador va des del cotxe de l’autoescola indicant, a través d’un intercomunicador, les instruccions que ha de seguir.
Cal parar esment als senyals, respectar els senyals de stop, els cedeixi el pas, senyalitzar amb els intermitents…